Per, du har ju lång och gedigen erfarenhet av finansbranschen, inte minst som ordförande i aktiespararna. Hur kommer det sig att du har valt att investera i Fundler?

Jag har investerat i Fundler av precis samma anledning som jag blev kund där. Jag är brydd om mina pengar. Rådgivnings-branschen förknippas ofta med höga avgifter som allt för ofta belastar kunden. I och med att Fundler är en digital tjänst innebär det att mängder med avgifter, så som exempelvis personal och kontor, försvinner och ger mer pengar över till förvaltning. Fundlers rådgivning är gratis och förvaltningen blir således billigare än andra.

 

Något annat du vill lyfta fram?

En annan viktig poäng är att appen är oberoende och har inga som helst incitament att rekommendera något annat än de fonder som anser vara bäst lämpade för kundens sparmål. Till sist gör Fundler det lätt att på ett tryggt och enkelt sätt investera sina pengar, med hjälp av Mobilt BankID.

 

Är seniorer i din mening villiga (mogna) nog att använda en digital tjänst för att hantera sitt sparande?

Absolut, seniorer är definitivt mogna att använda Fundler! Faktum är att kundgruppen är lika stor som 18–25 år och seniorerna blir allt mer digitala. Personligen använder jag olika appar flitigt och ända sedan jag fick chansen att investera i Fundler, både privat och som investerare, har jag varit övertygad om att appen skulle locka äldre användare.

 

Om man aldrig har testat någon form av fonder, vad bör man tänka på och börja med för att komma igång?

 En stor fördel med Fundler är att tjänsten är väldigt enkel och pedagogisk. För den som saknar tidigare erfarenhet av att investera i fonder skulle jag säga att det är viktigt att gå igenom appens rådgivning i lugn och ro och svara på alla frågor. Man behöver bara bestämma sig för att börja spara – Resten sköter Fundler.

 

Vill du läsa mer om Per Westerberg och våra styrelsemedlemmar hittar du det här.