Varje månad kommer vi att publicera intervjuer med människorna bakom Fundler! Först ut Maria Kalman som arbetar i Fundlers marknadsteam.

Hej Maria, berätta kort om dig själv och vad du gör på Fundler!

Jag är en del av marknadsteamet på Fundler och jobbar främst med projektledning för våra olika influencersamarbeten samt utvecklingen av våra interna marknadsföring- och kundsupportverktyg.

 

Hur kan en vanlig arbetsdag se ut?

På en start-up som Fundler är kan dagarna se rätt olika ut. Jag var tidigt anställd i Fundler och har därför haft turen att få ”vara med från början”, vilket gjort att jag fått vara med och göra lite allt möjligt och därför lärt mig väldigt mycket om tjänsten och de olika arbetsområdena som finns när man jobbar med en investeringsapp som Fundler. Därför finns det inte riktigt något som beskriver ”en vanlig arbetsdag” eftersom dagarna kan se väldigt olika ut. Ena dagen kan innebära att jag projektleder influencersamarbeten, korrläser texter tex, medan jag andra dagen kan sitta och testa nya versioner av appen. Vi hjälps åt med mycket och jag uppskattar att vi alla kan lära av, bolla idéer och stötta varandra i våra arbeten.

 

Varför har du valt att jobba på Fundler?

Det som fick mig att vilja jobba på Fundler är för att jag tror stenhårt på produkten. Jag har alltid haft väldigt stor respekt för pengar och ekonomi men aldrig tidigare haft det ekonomiska självförtroendet till att själv våga placera mina pengar. Jag har inte heller haft den hjälpen hemifrån och även insett hur bristfällig svenska skolan är när det kommer till att lära elever om privatekonomi och hur viktig den kunskapen faktiskt är för en hela livet. Jag är därför väldigt stolt och glad över att få jobba med en tjänst och produkt som är tillgänglig för alla, där alla oavsett ekonomisk situation får samma hjälp att komma fram till den bästa typen av sparanden utifrån ens egna förutsättningar. Att Fundler även är oberoende är väldigt viktigt för mig eftersom finansbranschen sen tidigare inte är känd för att vara särskilt transparent eller att ha kundens bästa i fokus, men det har Fundler.

 

Hur ser du på framtiden för robotrådgivning och robotrådgivare?

Jag är helt övertygad om att det är framtiden och snart det som vi ser som standard. Vi lever i ett samhälle där det mesta digitaliserats. Vi kontaktar läkaren via en app i mobilen, beställer mat, köper hushållsnära tjänster, bokar transport etc och allting via appar. Man förväntar sig att det mesta ska gå att göra snabbt och smidigt online. Jag köpte själv min första lägenhet i år och allting skedde online via Skypesamtal, jag har aldrig haft ett fysiskt möte hos banken och tror inte att generationerna efter mig är så sugna på det heller.

 

Vad är det bästa spartipset du fått?

Haha jag vill egentligen inte svara på den här frågan med risk för att ge vår VD Ulf hybris, men jag tror tyvärr jag får lov att erkänna att jag fått mina bästa spartips eller snarare ekonomitips ifrån honom. Jag har egentligen inte ett specifikt tips att komma med utan har lärt mig väldigt många bra saker här på jobbet sen jag började. Men för att komma med några tips, så kanske att de är de stora utgifterna som är viktiga att se över och försöka påverka. Jag kan snåla in på take-away kaffe i 10 år, eller så kan jag lägga lite energi på att förhandla om mitt bolån eller förhandla till mig ett bättre pris på något stort köp som jag måste göra, så har jag inom några timmar sparat in samma pengar som för 10 års förbrukning av take-away kaffe. Eller att det är vettigare att i tidig ålder börja spara och investera även om det bara är ett litet belopp, snarare än att skjuta upp det och tänka att ”jag kan spara mer sen” eftersom det är pengarna jag investerar tidigt som kommer hinna göra störst skillnad långsiktigt med hjälp av ränta-på-ränta effekten.