Varje månad publicerar vi intervjuer med människorna bakom Fundler! Denna vecka har vi intervjuat Maria Franzon som arbetar med content marketing på Fundler.

 

Hej Maria, berätta kort om dig själv och vad du gör på Fundler!

Jag har en utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap och har tidigare arbetat som projektledare på reklambyrå. På Fundler är jag en del av marknadsteamet och mina arbetsuppgifter består bland annat av att skriva texter, skapa annonser, digital marknadsföring och webbredigering.

 

Hur kan en vanlig arbetsdag se ut?

Dagarna på Fundler varierar mycket och det kommer ofta olika puckar flygande som i traditionell mening ligger utanför min roll, vilket är superkul och en del av charmen med att jobba på en startup. Det är alltid högt tempo och vi hjälps åt med det mesta, men mitt dagliga fokus ligger på allt ifrån att skapa innehåll till våra sociala medier, digital marknadsföring och grafisk design. Vi har väldigt roligt på jobbet och drar ofta upp volymen och kör gemensam gruppgymnastik. Det enda som egentligen är återkommande varje dag är planering, optimering och utvärdering av aktiviteter.

 

Varför har du valt att jobba på Fundler?

Jag har alltid varit intresserad av ekonomi och teknik, så att få möjligheten att kombinera det med min passion för marknadsföring är superkul! Den främsta anledningen att jag jobbar på Fundler är nyttan jag ser i produkten, men också för att det är ett spännande företag att arbeta på. Jag har haft ett intresse för investeringar sedan jag var ganska ung, men alltid tyckt att det varit svårt att veta hur jag ska investera. Min pappa har hjälp mig att investera i fonder sedan jag var 15 år, men när jag upptäckte Fundler vågade jag för första gången investera själv. Fundler är en produkt för alla och personligen är jag väldigt tacksam för att den finns, både för mina sparandes skull och för att jag får möjligheten att jobba med ett gäng kreativa och drivna personer.

 

Hur ser du på framtiden för robotrådgivning och robotrådgivare?

Digitaliseringen påverkar alla branscher och finansbranschen är inget undantag. Ta sjukvårdsbranschen som ett exempel. Idag kan du träffa läkaren direkt i mobilen och på någon timme få medicinen levererad direkt till dörren. Tack vare utvecklandet av digitala och automatiska lösningar tror jag att robotrådgivning kommer förändra den traditionella finansbranschen och har en ljus framtid framför sig.

Digitala tjänster ökar tillgängligheten och ge mer till användaren. Historiskt sett har det varit väldigt dyrt att investera, samtidigt som olika rådgivare tjänat enorma pengar på råd som inte alltid varit de bästa för kunden. Med robotrådgivning kan man hålla kostnaderna nere så att kunderna får lägre avgifter, vilket kan innebära flera hundra tusen kronor i minskade avgifter på ett långsiktigt sparande. Något som jag tror kommer bli allt viktigare när det kommer till finansiell rådgivning är transparens och med robotrådgivare som är oberoende får investeraren de absolut bästa förutsättningarna för sina investeringar, eftersom det inte finns några dolda incitament. Robotrådgivning möjliggör också att alla, oavsett storlek på plånbok får samma möjlighet att göra smarta investeringar och förbättra sin ekonomi.

 

Vad är det bästa spartipset du fått?

Det bästa spartipset jag fått är att alltid tänka långsiktigt och planera min ekonomi. Att vara medveten om vad saker kostar, oavsett om det handlar om kilopriser eller kvadratmeterpriser och att försöka köpa det man behöver när det är billigt gör det lättare att undvika onödiga utgifter. Planering gör det lättare att få till ett bra och regelbundet sparande. Vilket gör att jag kan sätta undan det jag inte behöver på kort sikt direkt när jag fått lön och dela upp sparandet så att inte pensionssparandet blandas ihop med semesterpengarna.