Varje månad publicerar vi intervjuer med människorna bakom Fundler! Denna vecka har vi intervjuat Anton Fagerlönn som är en av Fundlers grundare och bolagets chefsstrateg.

 

Hej Anton, berätta kort om dig själv och vad du gör på Fundler!

Jag är uppvuxen i Norrbotten och har studerat ekonomi på Uppsala universitet. På min fritid älskar jag att resa och umgås med nära och kära. Jag har över 10 års erfarenhet av rådgivningsbranschen och jobbar som chefsstrateg på bolaget.

 

Hur kan en vanlig arbetsdag se ut?

Kaotiskt. Nä, skämt åsido. Varje dag börjar med en kalender fullspäckad med saker att beta av samtidigt som jag står stand by för att hoppa in där min kompetens kommer till användning. Det kan vara allt ifrån hur man ska formulera något mer pedagogiskt till vad som ska prioriteras på bolagsnivå. Den ena dagen är helt klart inte den andra lik utan jag hoppar in där jag behövs som mest. Så är det nog för de flesta egenföretagare som har personal skulle jag tro.

 

Varför valde du att vara med och grunda Fundler?

Jag och min kollega såg ett stort behov av den här tjänsten. Fler och fler kunder i vårt dåvarande bolag berättade för oss hur otryggt det oftast var när man skulle be någon att ta hand om ens pengar. I början hade vi en hel del funderingar kring om vi skulle kunna nå ut genom bruset. Vi var inte ensamma om att känna till problemet men vi var en av de få som faktiskt vågade göra något åt det. Nu, snart 5 år senare, börjar det bli mer och mer av en självklarhet att kunderna vill veta om ens finansiella rådgivare de facto är en rådgivare eller en smygsäljare av sina egna eller någon annans produkter. Vi är väldigt glada att Finansinspektionen står på vår sida och har skapat lagstiftning om vem som får kalla sig för oberoende rådgivare. Det gör det väldigt enkelt för kunden att säkerställa att man faktiskt träffar en rådgivare och inte en smygsäljare, något som var nästintill omöjligt innan den nya lagstiftningen. Det enda man behöver göra är att gå in på bolagets hemsida och se om de har skrivit att de bedriver oberoende rådgivning. Om de inte har det så är det bara att tacka för sig.

 

Hur ser du på framtiden för robotrådgivning och robotrådgivare?

Många tidningar har skrivit att vi kommer ta över branschen, men min uppfattning är lite mer ödmjuk. Robotrådgivning är ett väldigt bra verktyg. Både när man inte har tid/lust att träffa sin vanliga rådgivare, men också för befintliga rådgivare som vill höja kvalitén på sin rådgivning. Genom robotrådgivning kan en rådgivare ägna sig åt just rådgivning istället för allt pappersarbete som är förknippat med yrket. Vår bransch befinner sig i en liknande sits som läkare och lärare; hälften av tiden går åt till att sitta framför datorn och administrera istället för att faktiskt vara där man skapar värde; träffa sina kunder.

 

Vad är det bästa spartipset du fått?

Oj, vilket ska man välja? I ärlighetens namn så har min livsfilosofi alltid varit att det aldrig kan finnas ett/en specifik tips/lösning på en situation utan det bästa sättet att lösa något är genom att våga testa sig fram. Men ska jag dra till med något som har hängt med mig sedan tonåren så är det att det är inte är den som har den största lönen som har de bästa förutsättningarna för att leva gott, utan den som har koll på sina kostnader. Med den inställningen behöver man i ärlighetens namn bara göra ett fåtal saker rätt i livet för att lyckas.