Varje månad publicerar vi intervjuer med människorna bakom Fundler! Denna vecka har vi intervjuat Annetta Sillard som jobbar som produktägare och produktdesigner på Fundler.

 

Hej Annetta, berätta kort om dig själv och vad du gör på Fundler!

Jag är uppvuxen i Stockholm och har en kandidatexamen i data- och systemvetenskap med inriktning mot speldesign från Stockholms Universitet. Jag har sedan jag kan minnas haft ett brinnande intresse för design och kreativt skapande, samtidigt som jag älskar vetenskap och teknik. I min roll som produktägare och produktdesigner på Fundler får jag utmana båda hjärnhalvorna, både jobba med kreativa och logiska lösningar. Mitt ansvarsområde är att definiera exakt vad vi ska bygga härnäst, hur det ska fungera och se ut. Det kan handla om förbättringar av vår befintliga app eller helt nya produkter som vi planerar att lansera i framtiden. Det finns aldrig brist på nya idéer på det här bygget, mitt jobb är att konkretisera idéerna till något som våra användare har nytta av och är smidigt att använda. Jag tar fram kravspecifikationer och visuell design som våra programmerare utgår ifrån när de bygger ny funktionalitet. Jag letar alltid efter användarvänliga lösningar samtidigt som jag behöver förhålla mig till hur en förändring påverkar andra delar av systemet.

 

Hur kan en vanlig arbetsdag se ut?

Mina dagar ser väldigt olika ut, beroende på vilket projekt jag sitter med. Ofta bollar jag mellan flera olika utvecklingsprojekt. Just nu kan en vanlig dag börja med att jag svarar på ett gäng mail från våra externa systemleverantörer som vi samarbetar med för att ta fram ny funktionalitet och säkerställer att vi alla ror åt samma håll. Jag håller reda på produktutvecklingens milslånga att-göra-lista och ser över vilka nya produkter och nya funktionaliteter som är högst prioriterade. Ofta är det många saker som är högt prioriterade, det mesta skulle helst ha lanserats ”igår”. Därför gäller det att diskutera med övriga kollegor för att hitta vad som verkligen är viktigast ur ett strategiskt perspektiv. Under hela dagen håller jag kontakt med våra utvecklare och diskuterar lösningar på problem som de stöter på under utvecklingens gång, samtidigt som vi hjälps åt att testa ny funktionalitet som har byggts klart. Därefter filar jag på flöden för nya produkter som vi ska ta fram. Jag specificerar vad slutmålet är för användaren och börjar därefter definiera en väg hur användaren ska kunna ta sig dit. Den här processen kan ta lång tid och ofta dyker det upp många frågor om hur saker borde fungera som jag ser till att diskutera med exempelvis vår VD, teknikchef eller riskansvarige.

Jag brukar gilla att avsluta mina dagar med att sitta och skapa visuell design, exempelvis för nya skärmar som ska byggas till appen. Även här gillar jag att hämta in feedback från de som jag har runt omkring mig för att se till att designen är lätt att förstå.

 

Varför har du valt att jobba på Fundler?

Jag jobbar på Fundler för att jag tror stenhårt på vår tjänst. Jag älskar att vi kan nå ut till så många i olika ålderssegment och hjälpa både nyblivna och erfarna sparare. Det ska inte vara krångligt att investera sina sparpengar och vi är ständigt på jakt efter nya sätt att göra det ännu smidigare.

För mig är det viktigt att lägga min tid på något som kan göra en skillnad för människor. Frihet att kunna göra det man vill med sitt liv och ha en god privatekonomi hänger tätt ihop. Om vi kan få en person att börja ett bättre sparande och på så sätt få mer tid över till sånt som de mår bra av, så är det en vinst för mig. Att samtidigt få jobba med drivna och lite smågalna kollegor och ha kul på jobbet är ett stort plus i kanten. Det har nog inte gått en enda dag utan att vi skrattat på det här kontoret.

 

Hur ser du på framtiden för robotrådgivning och robotrådgivare?

Jag är övertygad om att framtiden för robotrådgivning är ljus men att man får räkna med att förändring tar tid. Många har fortfarande förtroende för personliga rådgivare för att det kan kännas lättare att lita på en person man har träffat. Samtidigt behöver inte en automatiserad tjänst vara opersonlig, det är därför vi jobbar med att visa oss människor som ligger bakom Fundler. För de som är vana att sköta investeringarna själva finns det också många fördelar med att låta en robotrådgivare sköta en del av dem. Vi försöker synas och utbilda människor i de många fördelarna med att välja en automatiserad tjänst och det är spännande att vi kan vara drivande i den förändringen.

 

Vad är det bästa spartipset du fått?

Sätt upp långsiktiga mål att uppnå med ditt sparande. Det blir mycket enklare att avstå från kortsiktig belöning och istället spara till ett långsiktigt mål när målbilden är tydlig. Ett annat tips som jag försöker leva efter är att ifrågasätta mitt eget konsumtionsbehov. Det är lätt att samla på sig allt möjligt skräp som man egentligen inte får ut något av. När jag är sugen på att göra ett större inköp försöker jag ta några dagar för eftertanke innan jag gör själva köpet. Är det bara ett tillfälligt köpsug eller kommer jag få någon långvarig glädje av köpet? Har man insett att det bara är en kortsiktig belöning är det mycket lättare att avstå från köpet och istället spara pengarna till något som är mer betydelsefullt.