Med ett av de mest turbulenta börsåren i modern tid i ryggen, står vi inför en julhelg där pandemin fortsatt gör sig påmind genom strikta restriktioner och anpassningar. Men svenskarna planerar att fira jul ändå. Och det kommer bli juligare än någonsin tidigare.
Under december 2019 hade svenskarna en rekordlåg julbudget. Med hållbarhet och överkonsumtion som återkommande mantra planerade många för ett återhållsamt julfirande. Men inför den kommande julhelgen har julbudgeten skjutit i höjden. En undersökning genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Nordea visar att budgeten vi planerar att lägga på julklappar och övriga julinköp, så som mat och pynt, ligger på den högsta nivån på elva år.
I genomsnitt har svenska hushåll planerat att spendera 4 300 kronor på julklappar – en ökning med ca 30 % sedan förra året. Anledningarna kan vara flera, som att inställda resor och hemarbete kan ha givit mer pengar över i kassan. Men framförallt betonar 65 procent att man inte kommer att kunna träffa släkt och vänner i lika hög grad som man brukar. I en tid när vi spenderar mer tid hemma och kan det också vara en glädje att pynta lite extra och ha det fint hemma just den här julen.
Med en lite mer ombonad känsla och med några fler juldekorationer än vanligt önskar vi på Fundler nu sköna och jullediga dagar med värme, skratt och gemenskap, om än på distans.
När det nya året börjar ser vi fram emot att summera börsåret 2020 med reflektioner på marknadens utveckling och självklart en sammanfattning av hur våra egna portföljer har presterat.